Sahramin solmut

perjantaina, heinäkuuta 21, 2006

Moderni teknologia

Sain tänään taas nauttia koko rahan edestä, kun sähkölaitoksemme halusi vaihtaa sähkömittariin etälukuominaisuuden.

Idea on hieno, asiakasystävällinen ja vähentää taas työn tarvetta: Mittari itse lähettää reaaliajassa kulutustiedot gsm-verkon kautta sähköyntiöön, ja vastineeksi sähkölaskussa laskutus on ajantasaista. Ei enää tasauslaskuja ja niiden mukanaan tuomia ikäviä tai mukavia yllätyksiä.

Minä ennakoin ongelmia jo valmiiksi, ja soitin sähköyhtiön palvelunumeroon. Jonotin viitisen minuuttia (enkä edelleenkään pidä Celine Dionista). Ystävällinen etunimellään esiintynyt asiakspalvelija ei juurikaan ymmärtänyt asiasta mitään, mutta kertoi tietävänsä, että vastaavat ongelmat on hoidettu ihan pikkujutulla, että kyllä se siitä, entistä presidenttiä lainaten.

Sähkömies tuli piristämään päiväämme ihan sovitun aikarajan puitteissa (ilmoitettu noinaika 15-17 oli sitten klo 16.05, aika hyvin eikö?). Vaikka alku sujui hieman ikävissä merkeissä (neiti ehti tunkea paljaat varpaansa sähkömiehen jalan alle - sähkömies muuten otti sen jälkeen kengät jalastaan), niin Paimiossa asunnon omistava sähkömies irrotti näppärästi vanhan laitteet mittaritaulusta ja liitti uuden tilalle.

Meillä on pari vuotta ollut mittarin nollajohto irrallaan, saa nähdä, mitä se on vaikuttanut mittarilukemiin. Jos sähkönkulutuksemme putoaa tämän uuden asennuksen myötä, niin oletan, että sähkölaitos korvaa liikaa maksamiamme sähköjä jollain tavalla; itsehän emme ole voineet mitenkään vaikuttaa ko. mittarin toimintaan.

Hauska osuus alkoi sittten tästä. Jo tullessaan asentaja oli tarkistanut, että hänen mittarinsa ei löydä kenttää sähkötaulun luota. Asennuksen tehtyään hän alkoi liittää lisäanetennia lähettimeen, mutta totesi sen toivottomaksi. Meillä ei ole minkäänlaista matkapuhelinkenttää.
No, meille se ei ollut mikään yllätys, ja asentajaa oli asiasta varoitettu jo työmääräyksessä. Sama ongelma on koko kylässä.
Asentaja mittaili, kokeili virityksiä johdoilla, kävely ympäriinsä ja totesi lopulta, että hänen laitteensa ovat menneet tilttiin, koska eivät ole saaneet signaalia läpi sen enempää tulemaan kuin menemäänkään. Lopulta miesparka joutui kirjaamaan entiset mittaritiedot käsin itselleen ja omien sanojensa mukaan hän lähti kalibroimaan laitteita, että pääsee tilttaamaan ne seuraavassa taloudessa...

Arvatkaapa, tartuimmeko asuntomessuilla tyrkytettyihin edullisiin matkapuhelintarjouksiin?

Ikävää tässä on se, että eräät puhelinyhtiöt suunnittelevat jo lopettavansa puheluiden välittämisen lankapuhelinverkossa. Me olemme täällä katveessa, enkä usko, että muutaman kymmenen ihmisen takia lankapuhelinverkkoa ylläpidetään. Ja kaikki matkapuhelupalveluita tarjoavat tahot ovat yksimielisesti kieltäytyneet panostamasta senttiäkään (tai penniäkään, onhan tämä tilanne ollut koko nmt- ja gsm-aikakauden, vanha kunnon arp kyllä kuului täälläkin) tilanteen parantamiseen. Potentiaalia on niin vähän.
Miten tulevaisuudessa hälyytämme ambulanssin, poliisin, palokunnan? Miten tulevaisuudessa dementoituva mummo soittelee poikansa perään? Miten tulevaisuudessa ilmoitan aamulla sihteerille, että olen sairas, en pääse töihin, miten peruutan päivän tapaamiset?
Nettipuheluilla?

1 Comments:

At 7:30 ap., Blogger Villasukka said...

Joo, meillä matkapuhelin kuuluu ihan ok, paitsi jos puhelin jostain syystä on lattialla, menee jonkin aikaa ennenkuin verkko löytyy. Ja asun kaupungissa, melkein keskustassa! Kyllä ne varmaan teillekin jonkin ratkaisun keksivät - ja kiskovat siitä sikahinnan... Niinhän nytkin adsl on isoissa kaupungeissa tosi edullinen ja me "maalaiset" maksetaan kalliisti...

 

Lähetä kommentti

<< Home